Ünnepkör az óvodában


Az idők során az ember és a természet teljesen elkülönült egymástól. Ahogy immár elkülönült emberként tekintünk ki a természetre, megfigyeljük azt, felfedezhetjük a hasonlóságot a külső és saját belső folyamataink között. Az évkör változásai, eseményei számunkra is jelentőséggel bíró fordulópontok. Az ünnepek valódi jelentésének megélésével a hagyomány, a megszokás magasabb szintre lép, a megértés tartalmat ad neki. A helyes ünneplés gyógyítóan hat egyén és társadalom számára, közösségépítő, harmonizáló ereje érezhető. “Megtanulhatjuk átélni önmagunkat a világban, a világot bennünk.”

 

"Az ünnepek az év csomópontjai, amelyek a világmindenség szellemével kapcsolnak össze bennünket" – Rudolf Steiner

 

Évnyitó:

A tanév kezdetét az iskolások és az óvodások közösen ünneplik meg. A viszontlátás öröme, kíváncsi várakozás és derűs énekszó tölti be ilyenkor az udvart. A nyári pihenő után újra megtelik élettel az iskola, újra kinyitja kapuit az óvoda. A gyermekek örömmel fedezik fel, hogyan szépült meg, épült a hely a szünetben, szüleik keze által.

 

Betakarítás ünnepe:

Mikor a természet őszre vált, a nyári munkák beérnek, eljön a szüretelés ideje. Az óvoda körül is találunk tennivalókat. Szőlőt szedünk, kukoricát morzsolunk, terményeket gyűjtünk a szabadban. Elkészítjük az első cipókat is, amit ezután minden csütörtökön megteszünk. A cipósütést nagyon kedvelik a gyermekek, gyúrják, figyelik, várják, majd jóízűen elfogyasztják. Ez egy olyan tevékenység, ami észrevétlen, mély kapcsolatot teremt köztük, a természet és a teremtés között.

 

Szent Mihály ünnepe:

A Szent Mihály-időszak nem sokkal a tanévkezdés után érkezik el. Ezekben a hetekben mind számot vetünk szívünk jóságáról és bátorságunkról. A gyermekek botokat, kardot ragadnak és harcolnak, máskor pedig végtelenül önzetlenek, segítőkészek. Harcolnak a sárkánnyal, keresik a jót magukban. Végül októberben a Bátorságpróba alkalmával ünnepet tartunk az óvodában, amikor ténylegesen mérlegre tesszük jó cselekedeteink jelképéül a fehér köveket, mélybe taszítva ezzel a mérleg másik serpenyőjében nyugvó fekete követ, ami a sárkány erejét szimbolizálja.

 

Szent Márton ünnepe:

Szent Márton legendája a felebaráti szeretet története. A természetben egyre növekvő sötétségben a szeretet által növekvő belső fényünkkel nyújtunk vigaszt, támaszt egymásnak.

Az óvoda és az iskola közösen ünnepli Szent Márton napját. Már sötétedik, amikor lámpásokkal a kézben, énekelve körbejárják a vidéket a családok, tanítók. A udvarra visszaérve csendes lakoma vár mindenkit. Másfelől ebben az időszakban bújnak elő a manók. Óvodások, iskolások egyaránt látják, hallják ilyenkor őket. Az adventi csoda előhírnöke már ez a hangulat.

 

Adventi kert

Az adventi várakozás meghitt, szeretetteljes légköre lengi be a karácsony előtti heteket. Ebben az időszakban különösen egymásba ér az otthoni és az óvodai gondoskodás. A szülők közös énekléssel kezdik a reggeleket, és több más alkalom is adódik, amikor összegyűlnek a családok. Az egyik ilyen ünnep az adventi kert, melyet megrendezünk a szülőknek is és a gyermekeknek is. A fenyőspirált végigjárva minden jelenlévő hozzátesz a fény születéséhez, ami igazán szép, elmélyült pillanatokat hoz létre. Ezen megéléssel gazdagodva válunk el a családoktól, mikor kezdetét veszi a téli szünet.

 

Vízkereszt

A téli szünetet követően egy kis ideig a Három királyok látogatása hatja át az óvodai csoportot. A történetet a gyermekekkel minden nap eljátszuk, teret engedve az ő belső indíttatásaiknak, hangulatuknak, érzéseiknek.

Hideg, jeges idő formálja a természetet, így újabb minőségében ismerjük meg a vizet, a földet, a levegőt, környezetünk. Az udvari munkák is átalakulnak, a levelek sepregetését felváltja a madarakról való gondoskodás.

 

Farsang

A farsanggal a téli fagyot kezdi felváltani a tavasz ébredő ereje, ugyanakkor a nagyböjt előtti nagy hangoskodásnak is ekkor van itt az ideje. Ez az együttállás feszíti belülről a gyermekeket, zajongani, felszabadulni vágynak a maguk módján, ami a maszkok, jelmezek mögött felelősség, felvállalás nélkül megtörténhet. Az óvodában a mulatság helyet ad nekik a kilégzésre, a pedagógusok értő figyelme, játékos jelenléte mellett.

 

A tavasz ébresztése

A farsanggal elkergetett telet a természet újjászületése követi. A földből lassan előbújnak a friss hajtások, melyeket a gyermekekkel gondozunk, tovább gyarapítva kertünket. Teendők sokasága éled újra tavasszal, a gyermekekből áradó tetterő betölti az óvodai udvart és csoportszobát. Egyre hosszabbra nyúlnak séták, a kinti játékok.

 

Húsvét

Húsvétkor az áldozat és az életöröm élménye találkozik. Az óvodások tojást díszítenek, fonott kalácsot sütnek, búzát vetnek a régi hagyományok szerint. A böjti időszak után teljes erejével tér vissza a tavasz, ezt hirdetik a körjátékok, az énekek, a gyerekek játékai is. A húsvéti nyúl belakja az óvodát, az ünnep szellemiségének jelképeként van jelen tevékenységeinkben, ezáltal erősíti a gyermekekben a húsvéti eseményekkel való kapcsolódást.

 

Mennybemenetel

A húsvétot követő negyven nap érezhetően valamilyen várakozást, készülődést hordoz magában. Napról napra díszítjük a csoportszobában álló barkákat színes tojásokkal. Mennybemenetel napjára ezek a tojások arannyá válnak, ekkor a gyermekek is tudják, hogy különleges naphoz érkeztünk. Megünnepeljük a csodát, gyapjúlepkéket kergetünk, hagymaszárral buborékokat eregetünk. A természet lakói is egyre könnyedebbé, élénkebbé válnak, az óvoda udvara benépesül bogarakkal, repdeső rovarokkal, illatozó virágokkal.

 

Pünkösd

A Pünkösd a lágy, kora-nyári meleggel érkezik. A népi hagyományból sok körjátékot ismerünk az ünnep kapcsán, ezek jelen korunkban is segíthetik a gyermekeket, ennek az alkalomnak az átélésében. Májusfatánc és bábelőadás teszi még teljesebbé a napot. A pünkösdi erényekkel való ismerkedés és a galamb, mint szimbólum megjelenítése igaz tartalmat adnak az ünnepnek.

 

Szent János nap

A Szent János napot másként Nyárünnepnek hívjuk, mely egybeesik a tanévzáró ünnepséggel. A gyermekek ekkor szüleikkel érkeznek, így, közösen eltöltünk egy játékos délutánt. A szülők megkapják gyermekeik egész éves munkáit, valamint a pedagógusok által írott személyes beszámolókat, az óvodások jellemzését. Tűzrakás, tűzugrás, virágkoszorú-készítés, közös lakoma zárja a nevelési évet, és üdvözli a nyarat