Kovácsné
Szabó Márti vagyok, a leendő első osztály osztálytanítója. Jelenleg a
Gyermekliget Óvodában dolgozom, de az iskolai életbe is egyre inkább bekapcsolódok.
Hetente több alkalommal is járok hospitálni.
Mindig szerettem volna nagy családot magam köré. Ez a vágyam teljesült
is, és miután elvégeztem a Kecskeméti Tanítóképző Főiskolát, 9 éven keresztül a
saját gyerekeimmel tanítottuk egymást. Közben elvégeztem a Komplex
Mozgásterápia képzést, majd gyerekjóga oktató lettem. Kezdetben óraadóként
végeztem több óvodában mozgásfejlesztést, majd magánvállalkozóként folytattam
ezt a tevékenységet.
Miért lettél pedagógus?
Mindig tudtam, hogy a gyerekek, a tanítás, valahogyan jelen lesz az
életemben. Bár mire a Főiskolát elvégeztem, rájöttem, hogy soha nem szeretnék
állami intézményben tanítani, ezért is fordultam a fejlesztés felé, és váltam
egyre nyitottabbá az alternatív pedagógiai iránt.
Hogyan találkoztál iskolánkkal?
A Gyermekliget Iskola, már évekkel ezelőtt felkeltette az érdeklődésem.
Folyamatosan figyelemmel kísértem a honlapot és a Facebook oldalt. Szerettem
volna kipróbálni, hogy milyen lehet egy alternatív iskolában tanítani, így ahogy
alkalom adódott rögtön jelentkeztem.
Milyen pedagógiát szeretnél
megvalósítani?
Nagyon fontos számomra,
hogy az oktatás-nevelés során egyenlő módon és mértékben fejlesszem a gyermek
intellektuális, érzelmi és a cselekvésben megnyilvánuló gyakorlati készségeit.
Fontos a gyermek- és élményközpontúság, hogy a gyermekek a saját maguk
által megtapasztaltakból merítkezve tanuljanak, ahol minden gyermek
felismerheti saját lehetőségeit. Az egyéni fejlődés figyelembe vételét kiemelt
fontosságúnak a tartom.
Miben látod másnak a nálunk megvalósuló
oktatást?
Ez az iskola sokoldalúan fejleszt. Nagyon nagy jelentőséggel bír, hogy a
gyerekeknek ne csak a fejét tömjük tele tudásanyaggal, hanem egyéb képességeit
és készségeit is fejlesszük, amire majd később az életben nagy szükségük lesz.
Itt figyelembe vesszük, hogy hogy érzi magát a gyerek az iskolában. Tudjuk,
hogy öröm nélkül nincs hatékony tanulás, stresszesen nem lehet teljesíteni.
Milyen gyerekeket vársz az osztályodba?
Természetesen minden
gyereket sok szeretettel várok az első osztályba.
Mit fogtok csinálni a gyerekekkel,
hogyan fog telni egy diák napja az osztályban?
Az
elsősök számára nagy változást jelent az iskola. Minél tovább őrzök meg egy
gyereket a neki való környezetben, ahol jól érzi magát annál erősebb eredményt
fog produkálni az életben. Stabil napi ritmus, szokások lesznek segítségünkre.
Minden reggel mozgással, beszélgetéssel, kezdjük majd a napot. Ezután
sokat fogunk játszani, és közben tanulni. Be fogjuk építeni a
mindennapjainkba a gyermekjóga elemeit is mely nem csak a mozgás szempontjából
lesz fontos, de segítségünkre lesz az ellazulásban is. Nagy hangsúlyt fektetünk
a gyerekek aktív részvételére a környezetünk kialakításában, gondozásában,
szépítésében is.
Mi a szülők szerepe az iskolában,
osztályközösségben, gyermekek mindennapjaiban?
Számítok a szülők együttműködésére, elengedhetetlen, hogy szoros együttműködés
alakuljon ki. Remélem, hogy tudunk majd rendszeresen találkozni,
beszélgetni, az osztály életéről. A nyílt órák alkalmat adnak, hogy
betekinthessenek a gyermekek mindennapjaiba, megismerhessék az iskola tanítási
módszereit. A Gyermekligetben sok a családi program, ahol szintén alkalom
nyílik a kommunikációra.
Mit mondanál az iskolakereső szülőknek,
mit adhat a mi iskolánk, gyermeküknek?
Amennyiben lehetőségük
van rá, vegyenek részt az iskola által szervezett előadásokon, nyílt
foglalkozásokon. Sokat segíthet az is, ha benéznek egy-egy osztályterembe,
belelapoznak egy-egy füzetbe. Nagyon fontosnak tartom a hiteles és közvetlen
tapasztalatszerzést.