Küldetésmondatunk:
“A Gyermekliget egy együttműködő közösség, ahol a gyermekeket olyan sajátos pedagógiai szemléletben neveljük, hogy képesek legyenek felismerni és járni a saját útjukat.”
Óvodai élet
Az óvodáskor sajátoságai
Miért különleges az óvodánk?
Ünnepeink
Időszakos pihenés
Jelentkezés az óvodába
Az óvodáskor sajátosságai
Az első hat vagy hét év során a gyermeknek minden erejét teste fejlődésére kellene fordítania. Ha a nevelés intellektuális formáit a fogváltás előtt bevezetjük, bizonyosan érhetünk el eredményeket, de ennek nagy az ára, mert a természet ellen dolgozunk: olyan erőket húzunk a tudatosságba, az érzékelés-rendszerébe, amelynek még tudattalanul kellene működnie.
A pedagógiánk szerint semmiféle szabályszerű oktatásnak nem kellene kezdetét venni a fogváltás előtt. A fogváltás előtt a gyerekek az óvodás csoportba járnak, és semmi olyan nem történik ebben a korszakban, ami megzavarná az élet szempontjából elsődleges folyamatot, amely megteremti a testi alapokat az egészség és a jellem számára.
Teljes elismeréssel adózunk az utánzás képességének, amivel a kisgyermek rendelkezik. Rendkívüli fogékonyságuk óriási felelősséget ró a felnőttekre.
Rend, ritmus és egyensúly, a nap és a hét megtervezésében alapvető: a gyermek az egészségét szolgáló szokásokra, ismétlődésekre épülő életvitelében érzi magát biztonságban. Az önkényes változtatgatások nagyon zavaróak számára.
Az óvodai nevelésünk a „csinálásból" áll és ezekben a tevékenységekben a cselekvés elevensége és az akarati élet az elsődleges. A játékszereknek minél egyszerűbbeknek kell lenniük, mert így a gyermek saját fantáziája segítségével keltheti azokat életre. Egy darab textilből, vagy akár egy asztalkendőből egyszerűen elkészített baba életre kelti ezeket a fantázia-erőket. Egy „tökéletes?" játék baba kielégítőnek tűnhet, de túlságosan is kielégítő: nem hagy helyet a képzeletnek és ezáltal a gyermekkor eredeti és spontán erőinek ellenében hat. Ezek a fantázia-erők az egészséges akarati életből úgy szökkennek elő, mint réten a virágok – az „okos?" játékok viszont, amiket szellemes felnőttek találnak ki, bénítóan hatnak rájuk.
A „játék" szó jelentése természetesen nem korlátozódik a játékszerekkel való játékra: beletartozik a festés, a formázás, a főzés, a varrás, az építés, tárgyak készítése és egy sereg elbűvölő tevékenység. Beletartozik a dalok és a versek tanulása is, az egyszerű népmesék, kis színjátékok, az évszakok ünnepei.
Az óvodai csoportnak megvan a saját világa. A teremtés kezdetének világa ez, ahol az ember az élet legmélyebb szintjén halad át.
Nem helyes megzavarni a gyermeket ebben a folyamatban, amikor az idő megérett a változásra, ezt a természet maga nyilvánítja ki.
Miért különleges az óvodánk?
Lélekmelegítő közösség, mint egy második család
-e1ef976a30720c198da692dc783e62c5.jpg)
Olyan szeretetteljes burkot von az óvónő a gyerekek köré, hogy ebben a burokban biztonságban és önállóan tudnak mozogni.
Az óvónő tisztelettel fordul minden egyes gyermekhez, hogy megismerje és megnyilatkozásaiból tudja meg, hogy mire van szüksége (pl.: a test melegéből, egészséges-betegség tüneteiből, lelki állapotának megnyilvánulásaiból, stb.)
Mindezt ítélet és előítélet-mentesen teszi ismerve a gyermek testi, lelki, szellemi fejlődésének jellemzőit.
Önállóságra és kreativitásra nevel
Szabad légkörben dönthetnek bizonyos konfliktushelyzetekben, ezáltal önállóságot tanulva. Nem a felnőtt dönt a fejük felett, ha vitájuk adódik, ők rendezik maguk között, így nem hagyván tüskét egymásban. Felnőtt életük során sokkal könnyebben fognak tudni kommunikálni társaikkal, kisgyermek-korban megalapozva a kapcsolatteremtő és empatikus készségeiket.
Az óvónő nyugodt, békés légkört teremtvén segíti a szabad játékukat hosszú, kikapcsoló játékidőt biztosítva.
Nincs a játékban direkt irányítás, a gyermek kiélheti fantáziáját, megvalósíthatja elképzeléseit.
Finom ráérzésekkel segíthet az óvónő a játék folyamán, ha megakad a kisgyerek, vagy segítségre szorul az adott helyzet.
Alkotóművészet az esztétikai érzék és a kreativitás fejlesztéséért
Természetes alapanyagú játékokkal játszanak a gyerekek, melyek elősegítik a lelki szépérzék fejlődését – ez kihat egész életükre.
A foglalkozások során a testük melegen tartását idéző anyagokkal dolgoznak. Ilyenek pl. méhviasz kréta, méhviasz gyurma, akvarellfestés, cipósütés, gyapjúkép-készítés.
Rendszeresség – a világban biztonságban való eligazodás
A pedagógiánk tudatosan él a ritmikus ismétlés én-erősítő, szorongás oldó hatásával. Állandó ismétlődéssel térnek vissza az évkör ünnepei is, a természet évszakonkénti változásai és az ezzel összefüggő emberi munkák. (Nyáron összegyűjtjük a búzaszálakat, ősszel betakarításkor kicsépeljük a gyerekekkel, kis lenvászon zsákokba rakjuk, majd minden gyermek hazaviheti, és pihen a búzamag egészen tavaszig. Tavasszal a magokat közösen elültetjük kis tálkákba. A húsvétra kizöldülő búzába rakjuk a piros tojásokat.) Az ünnepek megformálását bizonyos tradíciók segítik, melyek részben ősi, népi hagyományokhoz kapcsolódnak, részben keresztény szokásokká válnak. (betakarítási ünnep, Szent Mihály-napi bátorság próba, Márton napi lámpácskák készítése, Szent Miklós várása, Betlehemes játék, Három király játék, télbúcsúztató farsangolás, Húsvét, Pünkösd, János-napi tűzugrás.)
A különböző ünnepkörökre ők maguk készítik el az ünnepet szimbolizáló játékukat. Amíg készülődnek az ünnepre, sok mindent megtanulnak az ünnepekről, a hagyományokról, a természet diktálta ciklikusságról – évszakokról és hónapokról.
Szocializálódás és a jól végzett munka öröme
Aktív kapcsolattartás a szülők és az óvónők között
Az óvoda maximálisan figyelembe veszi a gyerekek egyéni fejlődését.
A szülőkkel olyan közösségi kapcsolatot alakít ki, amellyel ezt közösen, a leghatékonyabban tudják segíteni.
Minden hónapban legalább egyszer „szülői kört" tartunk, ahol mindent meg tudunk beszélni. Az anyukák a mindennapi életben is sokszor gyakorlati és lelki támaszt jelentenek egymásnak – nemcsak az óvodai dolgokkal kapcsolatban. Az óvodai kisközösség így alakul át valami többé és jobbá.
Testi-lelki egészség és táplálkozás
A „táncos-kör" alkalmával az óvónő a dalokat, verseket, mondókákat mozgással összekötve, játékosan tanítja, amit a gyermekek szívesen, örömmel, gyorsan tanulnak.
A mese óriási szerepet játszik a lelki problémák feldolgozásában. Ezért körültekintően kell kiválasztani azokat a népmeséket, amelyek mondanivalója a mai napig építőleg hat a gyermekre.
A nap során egyszer minden kisgyermekkel személyes kontaktust él át az óvónő a „lovagoltató játék?" során. Ez a néhány perc csak az övé, hogy feltöltődhessen, megnyugodhasson lelkileg.
Az illóolaj finom párájában, a türelmes szó mellett, a nyugodt felnőtt jelenlétében biztonságban érezheti magát a kisgyerek.
Megerősödve, önmagát felvértezve indulhat neki az iskolának.
Ünnepeink
Húsvét
Látod, hogy süt a Nap, kedvesem? Körbeburkol és finoman megcsipked, melenget. Látod amott azt a kicsiny sárgacsőrű madarat, amely fejét kecsesen, kedvesen félrebillentve megnéz egy fűszálat?
A húsvét jelképeiről
A húsvét a halál és a feltámadás ünnepe.
A meghalásban már benne van egy új élet csírája. Ezt tanítja nekünk a természet a legváltozatosabb módokon.
Évkörünnepek - Karácsonytól Vízkeresztig
Egy sorozatot indítunk útjára, az év ünnepköreinek leírását.
Minden jelentős évkörünnep előtt küldjük az ünnephez kapcsolódó leírásokat, hogy legyen ez a kalendárium segítségére mindenkinek abban, hogy az ünnepeket beragyoghassa a szellem tiszta fénye!
Vízkereszt és három királyok ünnep
Három királyok napján
Országunk egy istápján
Dícsérjük énekkel
Farsang
A farsang a tél elmúlásának, egy idő-, életszakasz befejezésének gondolatát hordozza magában.Mennybemenetel és Pünkösd
Mennybemenetel és Pünkösd
Ha összefüggésükben nézzük az eddigi ünnepeket, akkor megfigyelhetünk egy érdekes jelenséget.
Az év hideg felében megtartott ünnepekkel kapcsolatban – amikor a természet visszahúzódik – egész sor jelképet őrzött meg a hagyomány egészen napjainkig.
János-nap
Időszakos pihenés
3-7 éves korig a kisgyerek fizikai testét apránként alakítja hozzá az éter- vagy élettestéhez, a vállalt életfeladatához.
A szünetekben, amikor a védett családi burokban feldolgozza az óvodai élete során szerzett benyomásait, szinte „megemészti?" az ott tanultakat, a történéseket. Kell ez a nyugalmi állapot a saját fejlődéséhez.
Ha ezeket az átalakulásokat nem segítjük elő a szünetekkel, nem adunk időt, lehetőséget az őt ért benyomások feldolgozására, akkor önkéntes szüneteket fog beállítani a teste betegség formájában.
A betegség is egy feldolgozási folyamat a test alakítási formájában.
Ezért van az óvodai élet ritmusában szombat-vasárnap pihenőnap, hogy a hétfőtől péntekig tartó „életet?" a hétvégén, illetve a nagyobb lélegzetű egyéb szünetekben, biztos családi melegségben tudja feldolgozni.