Küldetésmondatunk:
“A Gyermekliget egy együttműködő közösség, ahol a gyermekeket olyan sajátos pedagógiai szemléletben neveljük, hogy képesek legyenek felismerni és járni a saját útjukat.”
Pedagógia
A Gyermekliget Alternatív Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola hitvallása szerint a gyermekkorban átélt pillanatok meghatározzák a jövőt is. Az a gyermek, aki az óvodában és az iskolában élményként éli meg a tanulást, nyitottá válik a világ felé. Hisszük, hogy a jövő embere együttműködésre kész, nem ijed meg a problémáktól és alkotni vágyik. Ebből kiindulva munkánk során a projektmódszert alkalmazva egy gyermekcentrikus óvoda és iskola működtetésére törekszünk.
Pedagógiai munkánkat áthatja a gyermekek kíváncsiságának fenntartása, készségeik, képességeik élményeken keresztül történő fejlesztése. Olyan iskolai légkörben várjuk a gyermekeket, ahol a fejlődést, az önbizalom erősítését elismerésekkel, biztatásokkal támogatjuk, ahol a felfedezés élményének átélése, az önmegvalósítás jelenti az igazi sikert.
Az élményszerű tanulás fontossága mellett mindennapjainkat átszövi a játék. Játszunk azért, mert az örömet okoz, mert fejleszti a személyes kompetenciákat, mert megtanít a konfliktusok kezelésére. A játék révén a gyermekek megtapasztalják a valóságot, és ők maguk is hatnak a környezetükre, az őket körülvevő világra.
Intézményünk több mint 10000 m2 területen természet közeli környezetben várja az óvodásokat és az általános iskolás diákokat. Környezeti adottságaink köteleznek bennünket arra, hogy megtanítsuk a gyermekeket a természet szeretetére, és kialakítsuk bennük a környezet megóvására való igényt. Így a mindennapjainkban megjelenő szokások mellett zöld programokkal neveljük tanítványainkat a környezettudatosságra, az öngondoskodásra. Képesség kibontakoztató programunk így nem csak a tanuláshoz szükséges kompetenciák fejlesztésére irányul, hanem erősíti azokat a készségeket is, amelyek révén a felnövekvő generáció igényévé válik az, hogy saját maga gondoskodjon egy minőségi, az emberi értékeket hangsúlyozó életformáról. Így lesz belőlük testileg és lelkileg is egészséges felnőtt.
Mi szerintünk a projektoktatás: az adott tanulócsoportokban elsajátítandó tananyagok témakörökbe szervezése, melyekhez célokat, feladatokat határozunk meg, majd a gyerekekkel közösen megtervezzük a munka menetét, a projekt eredményét, mely egy elkészített produktum (pl. újság, színdarab, kiállítás).
A projektoktatás során a hagyományos tanórai formáktól, időkeretektől és tantervi keretektől eltérő módon az egyes tantárgyi területeket ötvözve zajlik a témafeldolgozás. A projektek lehetőséget adnak a differenciált feladatmegosztásra, a csoportmunkák szervezésére, a tervezésre és megvalósításra, az alkotás örömének átélésére. A projektekben nagyobb teret kap az önálló tanulás, az élmények, a felfedezések átélése, melyek erősítik a belső motivációt. A személyiségfejlesztő hatása mellett egyik legnagyobb előnye, hogy a módszer révén a gyerekek felismerik, hogy a világon minden mindennel összefügg, hogy a tudás az nem önálló kiskockákból, hanem egymásra épülő elemekből áll. A projekt által a komplex folyamatokra fókuszáló tanulás jön létre.
A tanár: prezentál a témáról, facilitátorként segíti a tervezést és a megvalósítást.